De aanleiding
De prijzen van bekende A-merken blijven stijgen, en daardoor kiezen steeds meer consumenten voor huismerken. Maar hoe goed smaken deze huismerken eigenlijk? Zijn ze echt een volwaardig alternatief? En bij welke supermarkt vind je de lekkerste huismerkproducten?
Bij smaakonderzoek.nl vergelijken we daarom de huismerken van de grootste supermarktketens in Nederland met elkaar in zorgvuldig uitgevoerde smaakonderzoeken, zodat wij kunnen vaststellen welke huismerken écht uitblinken op de Nederlandse markt. De organisatie en uitvoering van alle smaakonderzoeken staan onder leiding van onze Sensorische Professionals.
Natuurlijk baseren we ons op degelijk sensorisch marktonderzoek onder een groot aantal gebruikers van deze producten, niet op de meningen van influencers die uit zijn op ‘likes’ of kleine smaaktesten van zelfbenoemde experts in de media. Kortom, wat vinden Nederlandse consumenten zelf?
Het Lekkerste huismerk van Nederland is een initiatief van smaakonderzoek.nl. Wij voeren dagelijks professioneel sensorisch consumentenonderzoek uit in opdracht van Supermarktketens en Horecagroothandel.
Hoe werkt het?
smaakonderzoek.nl bepaalt de keuze van de productcategoriën, waarbij alle grote supermarktketens van Nederland meedingen naar de winst. Dus Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl, Picnic én Superunie, als vertegenwoordiger van 10 onafhankelijke retailorganisaties.
De supermarktketens zijn van te voren niet op de hoogte gebracht wanneer en welke producten getest gaat worden. Alle producten worden blind beoordeeld, zodat consumenten tijdens een test nooit weten uit welke supermarkt het desbetreffende product afkomstig is.
Voor het smaakonderzoek nodigen wij alleen gebruikers uit van het desbetreffende product (minimaal 150 consumenten). De smaakervaringen van al deze gebruikers van het product bepalen de uitkomst.
Dit zorgt voor een eerlijke en betrouwbare beoordeling van huismerken, zonder invloed van influencers, marketingtrucs of zelfbenoemde experts. Alleen consumenten die het product écht gebruiken, testen het in de gecontroleerde sensorische researchcenters van smaakonderzoek.nl in Nederland.
Onze onafhankelijke methode garandeert een representatieve en statistisch betrouwbare uitkomst. Op deze wijze krijg je waardevolle inzichten in de prestaties van de huismerkproducten en mogelijke verbeterpunten.
smaakonderzoek.nl is gecertificeerd volgens de ISO 20252:2019 norm.
De predicaten voor de winnaars
Als Lekkerste Getest

Uit een professioneel uitgevoerde test van smaakonderzoek.nl onder minimaal 150 gebruikers is dit product overtuigend als lekkerste huismerk naar voren gekomen. De resultaten tonen aan dat dit product geen gelijke kent en significant als lekkerste huismerk is beoordeeld.*
* Deze conclusie wordt ondersteund met een nauwkeurige statistische analyse van de individule testuitslagen.
Hoogste Score Smaaktest

Uit een professioneel uitgevoerde test van smaakonderzoek.nl is dit product op de vraag “Hoe lekker is dit product?” met de hoogste score uit de smaaktest van alle huismerken geëindigd.*
*De best geteste producten lagen dicht bij elkaar. Volgens de statistische analyse kan een herhaling van het onderzoek daarom een iets andere uitslag geven.
Gezond en duurzaam
Vanuit onze visie ondersteunen wij onze klanten met het ontwikkelen van een geoptimaliseerd productaanbod. Dus niet alleen ruimte voor het origineel, maar ook voor gezonde en duurzame alternatieven in de schappen van winkels. Het garanderen van beschikbaarheid, betaalbaarheid en een aantrekkelijke positie in de winkel leidt consumenten in de goede richting en helpt de transitie naar een duurzaam, rechtvaardig en uitgebalanceerd voedingspatroon.
smaakonderzoek.nl test daarom graag producten met focus op gezondheid en duurzaamheid. En hoe beter de smaak, hoe groter de kans dat consumenten blijven kiezen voor deze producten.
Deelname is gratis
Resultaten en Rapportage
Elke supermarktketen (Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl, Picnic én Superunie), krijgt na het smaakonderzoek van een product gratis een rapport toegestuurd met daarin een beknopt overzicht van de belangrijkste resultaten.
De winnaar ontvangt daarnaast kosteloos een uitgebreid rapport en 2 uur consultancy, mits het mediapakket (€ 4750) wordt afgenomen. In 2025 geldt hiervoor een korting van 50%.
Supermarktketens die niet winnen (nr. 2 t/m 6) kunnen het uitgebreide rapport, inclusief advies en 2 uur consultancy, kopen voor € 2450.
Mediapakket & Promotiekansen
De winnaar van een getest product mag dus in 2025, bij afname van het mediapakket, de titel “Als Lekkerste Getest” of “Hoogste Score Smaaktest” gebruiken in:
- Online communicatie: website, social media, instore retailmedia
- Fysieke uitingen: folders, billboards, instore POS-materiaal
- Commerciële kanalen: radio en tv
De logo’s in diverse formaten worden hiervoor ter beschikking gesteld via ons Brand Design Bureau Makepublic.
Organisatie en uitvoering
Deze is in handen van de sensorische professionals van smaakonderzoek.nl. Alle kosten voor de smaakonderzoeken nemen zij eveneens voor hun rekening; projectmanagement, locatiehuur, werving van consumenten, vergoedingen van consumenten, productinkoop, rapportages, consultancy, marketing & communicatie. Supermarkten betalen alleen indien zij het mediapakket of een uitgebreid rapport willen afnemen van een specifieke productcategorie die werd getest.
Verantwoording en media
Het Lekkerste Huismerk van Nederland is een initiatief van smaakonderzoek.nl en Essensor.
Distrifood, dé onafhankelijke nieuwsbron voor supermarkten met nieuws, analyses en achtergrond, is de mediapartner van ‘Het lekkerste huismerk van Nederland’.
